Generalforsamling 2018

Referat fra generalforsamling lørdag den 26. maj 2018 kl. 14.00

Dagsorden ifølge vedtægterne:

  1. Valg af dirigent

 

  1. Beretning fra bestyrelsen om foreningen i det forløbne år

        Formandens beretning er vedlagt

 

  1. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse

Revideret regnskab med noter er vedlagt

 

  1. Forslag fra bestyrelsen samt fastsættelse af kontingent.

Bestyrelsen ønsker generalforsamlingens beslutning om budgetramme for etablering af nyt redskabshus.

 

  1. Forslag fra medlemmerne:
  • 3 forslag fra beboere på Spættevej - omhandlende strandengen (vedlagt)
  • 3 forslag fra Svanevej 16 - omhandlende tiltag for fællesarealer (vedlagt)

 

  1. Valg af medlemmer til bestyrelsen

        På valg er:                                                                                  

                                                  Viggo Henriksen, Falkevej 14           - modtager ikke genvalg

                                                  Rikke Schelde, Svanevej 6               

        Der er indsendt et kandidattilbud fra Dorthe Guling (vedlagt)

 

  1. Valg af to suppleanter til bestyrelsen

        1. suppleant                 Bettina F. Petersen, Fasanvej 33   - modtager genvalg

        2. suppleant

 

  1. Valg af to revisorer og en revisorsuppleant

        Revisor                           Flemming Hjernø, Falkevej 9          - modtager genvalg

        Revisor                           Peter Bendix, Fasanvej 5                  - modtager genvalg

        Revisorsuppleant       Mona Jensen, Rågevej 5                   - modtager genvalg

 

  1. Eventuelt

 

 

 

 

 

Referat:

Dagsorden pkt. 1. Valg af dirigent.

Formanden bød velkommen med en kort præsentation af bestyrelsen, hvoraf næstformanden, Rikke Schelde, var forhindret i fremmøde.

Formanden var tiltrådt pr. 1. januar, da nu tidligere formand Ann Christiansen havde solgt sit hus og følgelig ikke længere kunne være en del af bestyrelsen.

Thomas Pedersen, Svanevej 6, blev foreslået som dirigent af bestyrelsen, hvilket blev vedtaget.

Dirigenten erklærede generalforsamlingen lovligt indvarslet.

Der var fremmødt 23 stemmer, heraf 2 fuldmagter.

Birgitte fra Spættevej 5 og Ole fra Fasanvej 23 blev valgt som stemmetællere

 

Dagsorden pkt. 2. Beretning fra bestyrelsen om foreningen i det forløbne år.

Formandens beretning er udsendt med indbydelsen til generalforsamlingen.

I forbindelse med omtale af samarbejdet mellem områdets 2 grundejerforeninger spurgtes ind til årsagen til at vores område har 2 grundejerforeninger.

Der blev oplyst at medlemstallene er 26/65, i alt 91, for Grønneklint/Dalby Strandgård.

På forespørgsel oplystes, at det for 2 år siden har været undersøgt, om vi kunne drage fordel af alternativ udbyder af vejvedligeholdet, hvilket på daværende tidspunkt ikke var tilfældet.

Fra medlemsside udtryktes tilfredshed med vejenes vedligeholdstilstand.

 

Dagsorden pkt. 3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.

Der henvises til vedlagt regnskab og regnskabsnoter.

Regnskabet blev godkendt.

 

Dagsorden pkt. 4. Forslag fra bestyrelsen samt fastsættelse af budget.

Budgettet for 2018 – 2019 blev oplæst af kassereren. (Kopier til deltagerne var glemt, hvorfor budgettet bliver udsendt sammen med referatet).

Budgettet er et driftsbudget, hvor der ikke er indregnet investeringsomkostninger til nyt redskabsskur og nye dræningstiltag.

Særligt skal bemærkes at punktet 211 Bestyrelsesmøder er øget efter indførelse af ny forretningsorden. Bestyrelsen har besluttet at dække værtsomkostninger for bestyrelsesmøder med kr. 200, og at refundere brændstofomkostninger for kørsel til møder, i de få tilfælde hvor en mødedeltager ikke opholder sig i området, når mødet afholdes.

Budgettet anviser et budgetunderskud på kr. 15650 for regnskabsåret 2018 – 2019.

Bestyrelsen ønsker generalforsamlingens beslutning om budgetramme for etablering af nyt redskabshus.

Behovet for nyt og større redskabshus skal ses i tilstrækkelige pladsforhold til opbevaring af badebro, havemaskiner, grill, pavilionner, borde og stole.

Hertil kommer rimelige arbejdsmiljøforhold og reducerede omkostninger til vedligehold, forsikring og ekstern vinteropbevaring af badebroen.

Løsningen bliver nødvendigvis ikke baseret på brug af containerne, som er anskaffet på vilkår, så vi kan komme af med dem igen uden omkostninger til følge.

Bestyrelsen foreslår et rammebudget på kr. 75000.

Hvis etableringssummen skal lånes i banken og forrentes/afdrages over 3 år stiger den samlede etableringssum til kr. 90000.

Efter drøftelse af flere finansieringsmodeller fandt generalforsamlingen frem til en løsning, hvor der ekstra-opkræves i alt kr. 800 pr medlem.

 

1. rate på kr. 400 forfalder, når der forelægger et færdigt byggeprojekt med kendt materialepris og myndighedsgodkendt byggeløsning.

2. rate på kr. 400 forfalder ca. 1 år senere. Forfaldstidspunktet kan blive påvirket af manglende kassebeholdning i Grundejerforeningens kasse.

Budgettet er baseret på brug af frivillig arbejdsindsats under kyndig ledelse.

Den endelige godkendelse af projektet er betinget af tilslutning fra Grønneklint.

Forslaget blev enstemmigt godkendt.

Dagsorden pkt. 5. Forslag fra medlemmerne.

Forslag 1 fra Spættevej – omhandlende at der arbejdes på at fjerne hybenroser på strandgrundens vestside for at genetablere adgangsvejen, som ligger mellem det sorte lave hegn ved Spættevej 10 og rækken af store sten, som grundejerforeningen har lagt for at undgå kørsel på strandengen.

En repræsentant for forslagsstillerne begrundede forslaget med at hybenrosen er en invasiv planteart, som breder sig og ødelægger den naturlige fauna på strandengen. Artens agressive bredning gør, at den ikke længere kan købes på planteskoler.

Endvidere ønsker forslagsstiller adgangsvejen til stranden ført tilbage til, hvor den tidligere menes at have gået og at ejeren af Spættevej 10 har godkendt at hybenroserne fjernes

Forslagsstillerne er villige til selv at afholde omkostningerne for fjernelsen af hybenroserne. Der blev nævnt en gentilplantning med hvid klitrose.

Bestyrelsen og servicemanden redegjorde for at hybenkrattet for år tilbage blev reduceret med store omkostninger til følge, men at nye rodskud straks dukkede op i det ryddede område. Herefter har genopvæksten i omhandlede område været holdt i ave ved regelmæssig slåning med plæneklipper.

Flere medlemmer mener ikke, at adgangsvejen til stranden tidligere har gået, der hvor forslagsstillerne ønsker den ført.

Fra flere medlemmer markeredes, at hybenkrattet er afgørende som lægiver for bænkeplads og hyggekrog ved stranden.

Forslaget blev ikke vedtaget.

 

Forslag 2 fra Spættevej - om at grundejerforeningen respekterer § 3 beskyttelsen af strandengsarealet, hvilket blandt andet betyder, at man ikke må slå den § 3 beskyttede strandeng med græsplæneklipper.

Repræsentant for forslagsstillerne begrundede forslaget med interesse for at bevare naturen. Eksempelvis oplevedes at Kobjælde forsvundet fra området.

Bestyrelsen begrundede græsslåningen med  førnævnte begrænsning af hybenvæksten og med ønsket om en sikker adgangsvej for dårligt gående. Endvidere kræver til- og frakørsel af broelementerne en plan kørevej.

Forslaget blev ikke vedtaget.

 

Forslag 3 fra Spættevej - om at der stadig skal være lægivende beplantning ved hyggekrogen med bænkene ved stranden. 

Repræsentant for forslagsstillerne valgte at tilbagetrække forslaget med den begrundelse, at det ikke gav mening efter at bestyrelsen, iflg. forslagsstilleren, havde opsplittet deres forslag.

Afslutningsvis for de 3 forslag fra Spættevej  erklærede bestyrelsen, at den vil forholde sig til om hvorvidt den slåede adgangsvej til badebroen kan gøres smallere og rykkes tættere på hybenkrattet.

 

 

 

Forslag 1 fra Svanevej 16 - omhandlende skiltning på område beliggende ved stranden ud for Rågevej 32 og 34.

Området tilhører Dalby Strandgård Grundejerforening, og det er dermed vores forening, der beslutter hvordan området skal fremstå.

Forslagsstiller kunne oplyse at området på et tidspunkt var blevet græstrimmet på en uvedkommendes  foranledning, og at der herskede tvivl om ejerskab og fredningsbestemmelser for området.

Et medlem, som kender vores sommerhusområde helt tilbage fra etableringsårene, fastholdt, som ved tidligere lejlighed, at der er lyst fredskov for området, hvilket hverken forslagsstiller eller bestyrelse har kunnet finde nogen dokumentation for.

Forslaget om skiltning blev vedtaget med tilføjelse af, at der etableres et udvalg, der skal vælge hvordan området skal henstå og vedligeholdes.

 

Forslag 2 fra Svanevej 16 om at opsætte et båd/jolle optræksarrangement på fællesarealet ved badebroen.

Forslagstiller trak sit forslag, da et medlem, som også er medlem af bådelauget ved strandgrunden, nævnte at bådelauget ved kommende generalforsamling vil søge at finde en løsning, så man kunne benytte bådelaugets spil, uden at have fast bådeplads på deres område.

Et medlem udtrykte betænkelighed med hensyn til heraf afledt mertrafik i området.

 

Forslag 3 fra Svanevej 16 om om undersøgelse af mulighed for etablering af dræn på "ydersiden" af Fasanvej fra Strandgården og frem til venstresving mod kystlinien.

Forslagsstiller begrundede forslaget med øget grundvandsbelastning for nærliggende område.

Hans Kjær kommenterede forslaget på vegne af bestyrelsen.

Dræningsopgaver er meget omkostningskrævende målt på grundejerforeningens indtægtsgrundlag.

Bestyrelsens opdrag er at sikre at omkostningsdækningen for foreningens midler bliver anvendt reelt, hvorfor der i alle tilfælde skal vurderes om dræningsbehov tager afsæt i fællesskabets eller i personlige interesse.

Det blev uden afstemning besluttet at bestyrelsen, for at kunne forvalte denne grænsedragning, ønsker at blive orienteret om vandbelastningsproblemer når de opleves af de enkelte grundejere.

 

Dagsorden pkt. 6. Valg af medlemmer til bestyrelsen.

På valg var:   

            Viggo Henriksen, Falkevej 14, som ikke ønskede  genvalg.

            Rikke Schelde, Svanevej 6 , som var villig til genvalg.                 

            Dorthe Guling, Falkevej 4, som havde anmeldt sit kandidatur før generalforsamlingen.

            Jan Knudsen, Svanevej 16, som tilbød sit kandidatur under generalforsamlingen.

 

Rikke Schelde blev genvalgt med flest stemmer, mens Dorthe Guling og Jan Knudsen endte med stemmelighed.

Herefter trak Jan Knudsen sit kandidatur med tilbud om at varetage den ledige suppleantpost.

 

Dagsorden pkt. 7. Valg af to suppleanter til bestyrelsen.

            1. suppleant             Bettina F. Petersen, Fasanvej 33      - modtog genvalg

            2. suppleant             Jan Knudsen, Svanevej 16             - nyvalgt

 

Dagsorden pkt. 8. Valg af to revisorer og en revisorsuppleant

            Revisor                    Flemming Hjernø, Falkevej 9 - modtog genvalg

            Revisor                    Peter Bendix, Fasanvej 5       - modtog genvalg

            Revisorsuppleant      Mona Jensen, Rågevej 5       - modtog genvalg

 

Dagsorden pkt. 9. Eventuelt.

Et medlem spurgte ind til status for spildevandsforureningssag hidrørende fra ejendommen Svanevej 4.

Hans Kjær redegjorde for den ca. 6 år gamle sag, som for ca.2 år siden blev anmeldt til Kalundborg Kommunes Tekniske Forvaltning.

Seneste tilbagemelding fra kommunen omhandler at ejeren pr. 12. marts 2018 har fået påbud om at sikre sit anlæg istandsat inden 1. maj 2018, hvilket påbud ikke er opfyldt.

Næste håndhævelsesskridt vil være at overgive sagen til Politiet med opfordring til at påføre ejer tvangsbøder og straf, indtil påbuddet er efterkommet.

Samme medlem fremhævede at vandstanden i grøften burde kunne sænkes, da vandstanden i Kindelbækken, der løber øst for mosen, er lavere end i mosen.

Hans Kjær takkede for oplysningen. En ca. 2 år gammel nivilering af vandstande i grøft og mose viste højere vandstand i Kindelbækken end i mosen, så en del af Kindelbækkens vand dengang løb gennem mosen og ud i stranden gennem udløbet under strandgrunden ved Spættevej 5.

Hans Kjær lovede opfølgning på hvorvidt en opgravning mellem mosen og Kindelbækken vil kunne bidrage til sænkning af vandstand i mosen og dermed i grøften.

 

Et andet medlem spurgte ind til hvorvidt marken langs Fasanvej, fra  Dalby Strandvej og frem til parkerings-pladsen, var udlagt som planlagt sommerhusområde.

Hertil kunne et medlem med indsigt i fortiden bidrage med, at en sådan plan havde være i spil engang, men at den aldrig blev vedtaget.

Kl. 16:35 afsluttede dirigenten generalforsamlingen med tak for et godt møde.

 

Formanden takkede dirigenten for god ledelse af generalforsamlingen.

Afslutningsvis takkede formanden årets 2 afgåede bestyrelsesmedlemmer, Ann Christiansen og Viggo Henriksen for godt samarbejde. Bestyrelsen havde inviteret afgåede formand, Ann Christiansen med som gæst.

 

 

Dalby Strandgård

27. maj 2018

 

 

 

_______________________________________

Bettina Frithioff-Petersen

Referent

 

 

_______________________________________

Thomas Pedersen

Dirigent

 

Dalby Strandgård Grundejerforening
1
Generalforsamling lørdag den 26. maj 2018 kl. 14.00
Formandens beretning
Bestyrelsen
Siden sidste generalforsamling er der sket ændring i bestyrelsens sammensætning, idet Ann Christiansen solgte sit sommerhus, og derfor ikke længere kunne være medlem af grundejerforeningen. Rikke Schelde indtrådte derfor indtrådt i bestyrelsen som næstformand og jeg påtog mig formandskabet.
Bestyrelsesmøder
Der har det seneste år været afholdt 5 ordinære bestyrelsesmøder og 2 fællesmøder med Grundejer-foreningen Grønneklint.
Bestyrelsessuppleanterne medvirker ved bestyrelsesmøder, hvilket bidrager positivt til bredere kontaktflade til foreningens medlemmer.
Samarbejde med Grønneklint
Fællesmødernes dagsorden omhandler forhold som de 2 foreninger samarbejder om.
Vi samarbejder om vedligeholdelse og drift af veje, fællesarealer, grøfter, badebro samt om midsommerfest.
Ligesom vi har indbudt Grønneklint til vores generalforsamling, har vi deltaget i deres.
Bestyrelsen oplever absolut godt samarbejde mellem de 2 grundejerforeninger.
Vejene
Vejene er i god stand, og de er fortsat i forgangne år blevet vedligeholdt af entreprenør Niels Kæmpe.
Broen og stranden
Vi glæder os over godt fremmøde, når Brotilsynet, Arne Nielsen, Grønneklint, og Kjeld Jensen, Dalby Strandgård, har behov for assistance til broopsætning og -nedtagning.
I forbindelse med broopsætningen blev stranden renset.
Det store fremmøde styrker tydeligvis sommerhusbeboernes sociale relationer.
Servicemanden
Bestyrelsen nyder god gavn af servicemandens funktion som ”daglig” opfølger på praktiske udfordringer.
Medlemshenvendelser
De mest markante medlemshenvendelser i forløbne år har omhandlet brug og drift af vore fællesområder , nyt materialehus samt et spildevandsproblem på Svanevej.
Midsommerfest
Vi havde en dejlig sommerfest og synes, at arrangementet eftermiddagen var så vellykket, at vi gerne vil arrangere sådan en eftermiddag til den kommende midsommerfest, som finder sted lørdag d. 30. juni.
Vi opfordrer frivillige aktører til at stå for forberedelse og afvikling af festen.
Dalby Strandgård Grundejerforening
2
Nyhedsbreve/medlemskorrespondance
Vi sender fortsat nyhedsbreve til foreningens medlemmer, når der er noget nyt at berette om. Brevene bliver hovedsageligt sendt pr. e-mail, de bliver ophængt på opslagstavlen og lagt op på foreningens hjemmeside, hvor billeder fra arrangementer også bliver lagt op.
Det er altid muligt at følge med på hjemmesiden: www.123dalbystrandgård.
Porto og tidsforbrug til traditionel postforsendelse er mærkbar, hvorfor vi opfordrer alle, der har en e-mail adresse til at lade foreningen benytte denne.
Nye grundejere
Grundejerforeningen byder formelt nye sommerhusejere velkommen til vores dejlige område. Det sker skriftligt, når vi bliver bekendt med et nye ejerskab.
Desværre forekommer det, at vi ikke bliver bekendtgjort med nye ejerskabsforhpld, hvilket undertiden medfører et større detektivarbejde.
Kontaktliste 6. udgave
Kontaktlisten er en intern medlemsoversigt, der viser kontaktmuligheder for de tilsluttede.
Listen, der ikke er offentlig men kun til brug for de tilsluttede, kan være til gavn, hvis man observerer forhold, som påkalder varsling til en given sommerhusejer.
Hvis nogen ønsker sig på listen, (eller fjernet fra listen), sker det ved skriftlig henvendelse til grundejerforeningens bestyrelse.
Nabohjælp
Bestyrelsen anbefaler områdets sommerhusejere at tilmelde sig ”Nabohjælp”. Jo flere medlemmer, jo bedre nyttevirkning af ordningen, som anbefales af Det Kriminalpreventive Råd.
Kontingent
Bestyrelsen har valgt at fastholde kontingentet på 850 kr. for 2017/18.
Påkrav er udsendt midio april. Kontingentet skal indbetales senest 15. maj 2018 til:
Sparekassen Sjælland: konto nr. 0540 0001007439. Husk at skrive sommerhusadresse på.
Kontant betaling lige før generalforsamlingen, lørdag den 26.5.2018, vil blive registreret som rettidig indbetaling
Til sidst takker bestyrelsen alle, der har medvirket til endnu et positivt år for Grundejerforeningen,
Vi tænker her på Servicemanden, på Brotilsynet, på suppleanter og revisorer. Vi tænker på Bestyrelsen for Grønneklint og, - ikke mindst på de frivillige, som har budt sig til, når der har været behov.
Kirke Helsinge Strand, den 12. maj 2018
Lise Jensen
Formand

Nyeste kommentarer